Klachtenregeling Veni Etinam

Inleiding

De medewerkers van Veni Etinam doen er alles aan om de begeleiding goed te laten verlopen. Toch is het mogelijk dat je over bepaalde zaken niet tevreden bent. Er zijn verschillende manieren om een klacht op te lossen. Voordat je een klacht indient kan je je ontevredenheid uitspreken richting de betrokken medewerker. Het kan zijn dat je samen niet tot een oplossing komt. Je kan dan een beroep doen op onze klachtenfunctionaris of het indienen van een klacht bij Klachtenportaal Zorg.

Kosten
Voor de klachtenprocedure ben je geen kosten verschuldigd.

Klachtenfunctionaris
De onafhankelijkheid van onze klachtenfunctionaris is gewaarborgd. De klachtenfunctionaris is te bereiken via klachtenfunctionaris@veni-etinam.nl. Natuurlijk mag je ook een brief schrijven. Het adres vind je onderaan. Een klachtenfunctionaris kan je op jouw verzoek van advies dienen met betrekking tot de indiening van een klacht, bijstaan bij het formuleren van de klacht en het onderzoeken van de mogelijkheden om tot een oplossing voor de klacht te komen. Het verdient aanbeveling om de klachtenfunctionaris eerst te benaderen alvorens je de stap neemt naar de klachtencommissie. De klachtenfunctionaris is een vertrouwenspersoon voor de cliënt.

Geheimhoudingsplicht
Er geldt geheimhoudingsplicht voor betrokkenen bij de klachtenprocedure. De betrokken medewerkers mogen alleen gegevens aan anderen geven als de cliënt hiermee instemt.

Wie kan een klacht indienen?
Bij een jeugdige
Een klacht kan door of namens verschillende mensen worden ingediend: de jeugdige, ouder, ouder zonder gezag, voogd, degene die anders dan als ouder samen met de ouder het gezag over de jeugdige uitoefent of de pleegouder. Ook nabestaanden van een van bovenstaande partijen kunnen een klacht indienen.

Bij een volwassene
Een klacht kan door jezelf ingediend worden. Daarnaast kan je iemand machtigen om namens jou een klacht in te dienen. Denk hierbij aan je partner, een familielid of een naaste. Ook nabestaanden van een cliënt kunnen een klacht indienen.

Hoe dient u een klacht in?
We raden je aan de klacht eerst te bespreken met de klachtenfunctionaris. Deze kan samen met jou op zoek gaan naar een passende oplossing. Als dit onvoldoende is, kan je de klacht bij de klachtencommissie indienen.

Klachtenportaal Zorg
Heb je je klacht of onvrede opgestuurd, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met je op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Geef je klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. Je kan ook een e-mail sturen naar info@klachtenportaalzorg.nl. Weet je niet welke klachtenprocedure voor je geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg je mee helpen.

Welke klachtenprocedures zijn er?
WMO
Bestaat uit:
Een klachtencommissie die na hoor en wederhoor een uitspraak doet over de mate van de gegrondheid van een klacht.
De WMO procedure wordt alleen gevoerd als de zorgaanbieder uitsluitend WMO zorg levert en de gemeente van mening is dat deze klachtenprocedure volstaat.

Jeugdwet
Bestaat uit:
Rechtstreekse toegang tot de klachtencommissie Jeugdzorg voor een uitspraak over de gegrondheid van een klacht (of onderdelen daarvan) aangevuld met een advies aan de zorgaanbieder;
Klachtenportaal Zorg biedt altijd bemiddeling aan voor klagers die verwachten dat de klacht op die wijze opgelost zou kunnen worden.

Cliënten Coöperatie Dichtbij
Ben je een cliënt bij Veni Etinam en val je onder Coöperatie Dichtbij? De werkwijze bij een klacht blijft hetzelfde. Echter wil je dan liever externe ondersteuning in plaats van ons, dan kan je gebruik maken van hun klachtenregeling van de Coöperatie Dichtbij.
Ook de Coöperatie Dichtbij is aangesloten bij Klachtenportaal Zorg. Je kan dus bovenstaande stappen volgen, echter vermeld je erbij dat je onder Coöperatie valt.

Wanneer val ik onder Coöperatie Dichtbij?
Ontvang je begeleiding vanuit de WMO en woon je in gemeentes: Noord- en Midden Drenthe, Borger-Odoorn, Emmen, Midden-Groningen, Noordenveld, Tynaarlo of Westerwolde? Dan val je onder Veni Etinam. Woon je in een andere gemeente? Dan val je onder Coöperatie Dichtbij.

Klachtenfunctionaris
-per email:
klachtenfunctionaris@veni-etinam.nl
-per brief:
Klachtenfunctionaris Veni Etinam
Berkenweg 1A
9471 VA Zuidlaren

Klachtenportaal Zorg

-per email:
info@klachtenportaalzorg.nl
per brief:
Klachtenportaal Zorg
Westeinde 14a
1601 BJ Enkhuizen